Vad är det som skiljer avancerade turneringsspelare från resten av fältet?
Det finns utan tvekan många anledningar, men det är ett område som ständigt återkommer: Förståelsen för matematiken.
Turneringens matematik kan först verka kontraintuitiv, vilket är varför vi behöver lägga tid på att förstå hur den fungerar och hur den skiljer sig från cash games.
Om du är en nybörjade skulle vi rekommendera att du först lär dig poker hands och den här guiden om du undrar Hur lång tid det tar sig att lära poker innan du går över till avancerade tekniker
Förväntning – Ryggraden i alla pokersituationer
När vi kokar ner poker till dess kärna, bär varje beslut vi tar med sig en viss förväntan (lönsamhet). Vårt mål som pokerspelare är att hitta den linje som maximerar vår förväntan under en hand.
Den grundläggande formeln för att beräkna förväntan (ofta kallad "expected value") är följande:
(Sannolikhet för vinst * Vinstbelopp) – (Sannolikhet för förlust * Förlustbelopp) = Förväntan
Exempel – Förväntan i ett cash game
Vi höjer från knappen till 3bb, och spelaren i BB går all-in för 100bb. Vi synar och har 80% pott-equity. Vad är vår förväntan?
Variabler:
- Sannolikhet för vinst = 80%
- Sannolikhet för förlust = 20%
- Vinstbelopp = 103.5bb
- Förlustbelopp = 97bb
In i formeln:
(0.8 * 103.5) – (0.2 * 97) = 82.8 – 19.4 = 63.4bb
En mycket lönsam syn i ett cash game. Men fungerar detta även i turneringar? Inte nödvändigtvis. Faktum är att det ovan kan vara ett förlustgivande drag i en turnering (trots 80% equity). Låter galet? Låt oss då titta på vad ICM innebär.
ICM – Oberoende chippmodellering
Målet för en turneringsspelare som spelar på casino skiljer sig från en cash game-spelare. En cash game-spelare vill samla så många marker som möjligt. En turneringsspelare vill maximera den genomsnittliga prissumman.
ICM är ett matematiskt system som tilldelar ett penningvärde till marker i turneringar.
Det monetära värdet av en stack beror på:
- Hur många spelare är kvar?
- Deras nuvarande stackstorlekar
- Prisstrukturens fördelning
Exempel – Satellitturnering:
6 spelare kvar. De 5 bästa får biljetter (värde: $25):
- Spelare 1 – 5000 marker ($24.892)
- Spelare 2 – 3000 marker ($24.538)
- Spelare 3 – 1800 marker ($23.493)
- Spelare 4 – 1000 marker ($20.608)
- Spelare 5 – 700 marker ($17.623)
- Spelare 6 – 500 marker ($13.846)
Även om Spelare 1 har tio gånger så mycket som Spelare 6, är deras stackar inte dubbelt så värdefulla i pengar. Detta är ett nyckelbegrepp och kan ge oväntade resultat i förväntansberäkningar.
Exempel – Stå inför en all-in med ess
Spelare 2 öppnar från knappen, Spelare 1 (BB) går all-in. Spelare 2 har AA och 83% equity. Ska vi syna?
Enligt chippvärde: Ja. Men enligt ICM: kanske inte. Om vi vinner, ökar vårt ICM-värde till $24.948 (+$0.455). Förlust innebär eliminering och vi förlorar $24.538.
Förväntan:
(0.83 * 0.455) – (0.17 * 24.538) = 0.3822 – 4.17146 = -$3.78926
Så, vad som verkar som en självklar syn, kostar oss nästan $4 i förväntat värde.
Vi kallar detta: +chipEV men -$EV.
Utvärdera ICM-tryck i spelet
Hur hjälper det oss i spelet? Vi gör beräkningar utanför bordet och använder resultaten för att fatta bättre beslut i liknande framtida situationer.
Lärdom: Var försiktig med att riskera hela stacken på bubblan när flera spelare har kortare stackar.
Två kritiska turneringsfaser påverkas mest:
- Den faktiska bubblan (från $0 till min-cash)
- Finalbordet (stora prishopp)
Standardstrategier baserade på ICM-tryck:
- Minsta stacken måste spela mest aggressivt
- Målrikta spelare med mindre stackar
- Undvik större stackar om du inte är kortast
- Medelstackar spelar mer passivt
- Stora stackar pressar och stjäl mycket
Områden med minimalt ICM-tryck
ICM gäller inte överallt. De flesta stadier i en turnering påverkas minimalt, så spelet liknar cash games.
I "vinnaren-tar-allt"-turneringar fungerar matematiken som i cash games. Ju mer en pristruktur liknar satelliter, desto större är ICM-effekterna.
Analysera strukturen i förväg
Avancerade spelare analyserar ofta blindstruktur, nivåhastighet och prisschema i förväg. De använder även Nash-verktyg för att optimera push/fold-strategier i korta stack-scenarier.
Om du är sugen på att lära dig fler avancerade tips kan du följa länken.